Tuesday 18 June 2013

Breech at 35 Weeks

Tengahari semalam cek up baby untuk week 35. So, mcm biasa, half day keje 12.30pm cabut blk rumah, amek hubby then pegi makan n trus ke Klinik Kesihatan Sg. Buloh. Punya lah lama prosedur semalam. Pukul 1.30pm da amek nombor giliran, pastu cam biasa amek tekanan darah, timbang berat, amek darah, amek air kencing, pastu menunggu depan bilik doctor yang punyalaaaaaaaaa lama. Tunggu nk jumpa doc dr pukul 1.55pm smpai lah 4pm baru dipanggil masuk bilik doc.

The moment doc start scanning, perkataan pertama yg keluar dari mulut dia ialah "Opps ... " Dan aku terus tya "what is that opps suppose to mean?" Dia kemudian explain yang kepala baby masih songsang. kepala masih berada di atas betul2 bawah dada aku. Doc pesan jgn urut takut jadi apa2 komplikasi since i have fibroid. Doc pesan suruh banyak berckp dengan baby & pujuk dia suruh pusing. She gave me 2 weeks to do that, and kalau after 2 weeks baby masih breech, nampak gayanya memang kene schedule untuk czer lah.

Alahai ... remuk rasa hati semalam. Tapi bila cakap dengan hubby, dia macam ok jer klu kene czer. Dia asyik ckp pasal his officemate, Yanna & Nadya yang czer n dah kembali bekerja. Aku je yang rasa down sesangat sebab these past few months i've been thinking that i can deffinitely deliver vaginally & has set my mind into it n been reading a lot ... i mean really2 a lot about normal delivery. Tapi  tiba2 ... bangggg ... masih xpasti czer atau normal. Owh ... sgt2 mendukacitakan. 

So since ptg smlm smpai lah ke malam ... aku baca everything tentang breech baby. 


Pastu hubby and i keep talking to the baby asking him to turn. Hubby plak demam mlm tadi. Pukul 10 dia da ajak masuk tido. Masa hubby da dengkur pelan2 mata aku masih wide awake. Masih cakap dengan baby pelan2 minta dia tolong pusing. Baby macam faham .. n sepanjang malam aku dapat rasa dia begerak2 kiri kanan dalam perut. Dan aku memang xlena tidur sbb pergerakan2 tu. Ada masa menitis air mata bila fikirkan kesungguhan baby untuk tolong mummy. Dan dalam keheningan malam tu jugak ... aku rasa aku reda andai ditakdirkan aku bersalin secara czer. Masa tu aku rasa mcm nk ckp kat baby kuat2, xpayah lah pusing lagi syg klu xboleh ... mummy tau ruang da sempit. Klu baby xboleh pusing pon xper .. mummy da reda. Sepanjang mengandung selama lebih 34 minggu yang dah berlalu baby xbanyak susahkan mummy pon ... so kalau Allah nk duga mummy sikit camni pon xkn la mummy xboleh nk trima n reda kan.

Siang ni aku rasa lebih lega, lebih tenang. Betul lah ckp orang, the more we accept the situation, the more serene we are. C'mon baby, we'll be just fine. 
Tak sabar tunggu 25th June 2013 ~ next Tuesday untuk fibroid check-up. Apapun yg doc cakap at that time ... i'm ready. Bring it on. :-)

No comments:

Post a Comment